اینفوگرافیک

اینفوگرافیک سلیقۀ مخاطبان ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها

در سال‌های اخیر شاهد استفادۀ روزافزون ایرانی‌ها از رسانه‌های اجتماعی هستیم. افراد زیادی را در اطراف خود می‌بینیم که از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا پیام‌رسان‌هایی نظیر تلگرام استفاده می‌کنند و شما را نیز به استفاده از این بسترهای ارتباطی تشویق می‌کنند.
با وجود حجم زیاد استفادۀ ایرانی‌ها از رسانه‌های اجتماعی و گسترش روزافزون آن، آمار و اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی دربارۀ نحوۀ استفادۀ کاربران ایرانی از این بسترها وجود ندارد. برای اولین‌بار، نظربازار با همکاری تکراسا پیماشی انجام داده‌اند تا از وضعیت استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در ایران مطلع شویم و به شناخت بهتری از این موضوع دست پیدا کنیم.
ما در نظربازار که بستر تحقیقات بازار آنلاین است، به کسب‌و‌کارها کمک می‌کنیم تا پیمایش انجام بدهند و پرسش‌های خود را از مصرف‌کنندگان یا همان کاربران اپلیکیشن بپرسند. به کاربران نیز به ازای وقتی که صرف می‌کنند، مشوق‌هایی برای پاسخ‌گویی پرداخت می‌کنیم. تاکنون نظربازار برای بیش از ۳۰۰ مشتری از بین بیش از ۲۰هزار پاسخ‌گو آمار و اطلاعات جمع‌آوری کرده است. در این گزارش نیز با استفاده از این بستر، نظربازار به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها پرداخته است. پرسش‌نامه و گزارش انگلیسی برای این اینفوگرافیک را نیز تکراسا طراحی و منتشر کرده است.
در این پیمایش ۳۷۰۷ ایرانی با ردۀ سنی ۱۸‌تا‌۶۵ سال به این پرسش‌نامه پاسخ داده‌اند. از این تعداد، ۲۸۲۹ نفر مرد و ۸۷۸ نفر زن بوده‌اند. در این مطالعه به‌دنبال آن بودیم تا هدف مردم درخصوص استفاده از اینترنت را بفهمیم و رسانه‌های مورد استفادۀ آن‌ها را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

مهم‌ترین هدف استفاده از اینترنت در ایران: جست‌وجوی محتوا

با نگاه به اولین قسمت اینفوگرافیک متوجه می‌شویم که مهم‌ترین هدف استفاده از اینترنت در بین ایرانی‌ها «جست‌وجوی محتوا» است. به‌علاوه با کسب آمار ۶۰درصد به‌عنوان مهم‌ترین اولویت آن‌ها نیز تعیین گردید. بعد از آن، «استفادۀ کاری» مثل ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسان حرفه‌ای، وبینار و کنفرانس ویدئویی و «رسانه‌های اجتماعی» مثل اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، با آماری نزدیک به ۵۰درصد در رتبۀ دوم قرار دارند.
این پرسش چند‌گزینه‌ای بود و پاسخ‌دهندگان می‌توانستند از بین چند گزینه انتخاب کنند. نکتۀ جالب توجه در بررسی نتایج به‌دست‌آمده این است که تنها ۱۰درصد افراد «مطالعۀ بلاگ‌ها» را به‌عنوان یکی از اهداف استفادۀ خود از اینترنت انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۲ پرشین بلاگ و انجمن بلاگ اسکای اولین خدمات بلاگ رایگان برای فارسی‌زبانان بودند و در ابتدا اولین موجِ بلاگرها بود که باعث جذب بسیاری از ایرانی‌ها به‌سمت استفاده از اینترنت شد. اما طبق مطالعۀ اخیری که مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام داد، اخیراً ۷۰درصد محتوای فارسی وب یا از اخبار سایت‌های دیگر کپی شده است، یا بی‌ارزش است.

تلگرام و اینستاگرام اولویت‌های بالاتر را در بین ایرانیان دارند.

پرسش دوم پرسش‌نامه این بود که آیا شرکت‌کنندگان در این پیمایش در بسترهای رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان حساب کاربری دارند یا خیر. همان‌طورکه حدس می‌زدیم، تلگرام با کسب آمار ۸۰درصد، بیشترین تعداد کاربر را در بین این پاسخ‌گویان داشت. به‌گفتۀ پاول دورف، بنیان‌گذار روسی تلگرام، این برنامه بیش از ۴۰میلیون کاربر ایرانی دارد که در مقایسه با سایر کشورها ایران در صدر است.
مطالعۀ حاضر نشان می‌دهد که ۵۰درصد پاسخ‌گویان در اینستاگرام حساب کاربری دارند. ایرانی‌ها از اینستاگرام برای به‌اشتراک‌گذاشتن لحظه‌هایشان استفاده می‌کنند و برخی در آن مینی‌بلاگ می‌نویسند و خبر منتشر می‌کنند.
واتس‌اپ نیز در این پیمایش سومین جایگاه را در بین بسترهای ارتباطی دارد. با وجود اینکه تلگرام ویژگی‌های بیشتری در مقایسه با واتس‌اپ دارد، به دلایل مختلف، جمعیت زیادی هنوز واتس‌اپ را ترجیح می‌دهند.

تفاوت خانم‌ها و آقایان در استفاده از اینترنت

در قسمت اول اینفوگرافیک دیده می‌شود که خانم‌ها در همۀ موارد، جز جست‌وجو برای محتوا و استفاده از پیام‌رسان‌ها درصد کمتری در مقایسه با آقایان دارند. درخصوص استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز درصد ساختن حساب کاربری خانم‌ها در تلگرام در مقایسه با آقایان بیشتر است و آقایان در ساختن حساب کاربری در اینستاگرام و واتس‌اپ درصد بالاتری دارند.

نظر شما دربارۀ این آمار چیست و شما چطور می‌توانید از این آمار در کسب‌و‌کارتان استفاده کنید؟

برای دیدن اینفوگرافیک‌های سلیقۀ مخاطبان ایرانی در استفاده از تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیسبوک، گوگل‌پلاس، پینترست، واتس‌اپ و تامبلر کلیک کنید.

با همکاری تکراسا

پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/YDcPB
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه