گزارش

گزارشی از خرید اینترنتی لباس

طبق یک نظرسنجی که نظربازار بین ۳۷۸ مرد و زن ایرانی انجام داده است، ۷۶درصد از پاسخ‌دهندگان هنوز ترجیح می‌دهند که به صورت حضوری لباس مورد نظر خود را انتخاب کرده و بخرند و تنها ۶ درصد خرید آنلاین را انتخاب کردند.

از زمان توسعۀ خدمات اینترنتی و دسترسی عمومی مردم به این خدمات، فروشگاه‌های اینترنتی در تمام دنیا شروع به رشد کردند. برخی از این فروشگاه‌ها، نظیر آمازون و ایبی، سهم عمده‌ای از میلیارها دلار تجارت و خرید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در کشور ما نیز چند سالی است که فروشگاه‌های اینترنتی جایگاه چشمگیری در زندگی روزانۀ مردم پیدا کرده‌اند. با توجه به آمارهای منتشرشده، خرید اینترنتی در ایران رشدی ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و به‌عنوان یکی از عادات اصلی خرید در سبک زندگی مردم نهادینه شده است.

در این میان، پرسش اصلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لباس این است که صنعت پوشاک چه میزان از این خریدها را شامل می‌شود و آیا در این عرصه موفق بوده است یا خیر؟

ازجمله مزایای فراوان خرید اینترنتی می‌توان به سهولت در خرید و مقایسۀ محصولات اشاره کرد. به‌علاوه اینکه جا‌به‌جایی و گشتن در فروشگاه‌های متعدد را کم می‌کند و باعث صرفه‌جویی در وقت خریداران می‌شود.

طبق این نظرسنجی که نظربازار بین ۳۷۸ مرد و زن ایرانی انجام داده، ۷۶درصد پاسخ‌دهندگان هنوز ترجیح می‌دهند که به‌صورت حضوری لباس مورد نظر خود را انتخاب کرده و بخرند. تنها ۶درصد خرید آنلاین را انتخاب کردند. در این بین، ۱۶درصد پاسخ‌دهندگان، از توضیحات محصولات اینترنتی استفاده می‌کنند، اما در آخر به‌صورت حضوری خرید می‌کنند.

این آمار زمانی معنای بیشتر پیدا می‌کند که در کنار دو فاکتور و گروه دیگر قرار گیرد: یعنی ۷۴درصدی که تا‌به‌حال اصلاً خرید اینترنتی نداشته‌اند و ۶۷درصدی که حتی محصولات را آنلاین انتخاب نمی‌کنند. میزان ۱۷درصد از مخاطبان یک تا سه بار، ۴درصد چهار تا شش بار و ۳درصد بیش از شش بار به‌صورت آنلاین لباس خریده‌اند. البته از این آمار ۲۳درصد یک تا سه بار، ۶ درصد چهار تا شش بار و ۳ درصد بیش از شش بار لباس‌های خود را اینترنتی انتخاب کرده‌اند، ولی حضوری خریده‌اند.

ازجمله مزایای فراوان خرید اینترنتی می‌توان به سهولت در خرید و مقایسۀ محصولات اشاره کرد. به‌علاوه اینکه جا‌به‌جایی و گشتن در فروشگاه‌های متعدد را کم می‌کند و باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی خریداران می‌شود؛ اما مسلماً در خرید غیرحضوری لباس، مشکلاتی نیز وجود دارد. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط نظربازار، اطمینان از کیفیت محصول با ۵۲درصد و اطمینان از سایز لباس با ۴۷ درصد از جمله مشکلات بزرگ در خرید آنلاین لباس هستند. موارد دیگر به‌ترتیب ۲۰ درصد اطمینان‌ نداشتن به پرداخت آنلاین و ۱۸درصد اطمینان نداشتن به فروشنده هستند. در این بین ۵ درصد دسترسی‌ نداشتن به امکانات پرداخت آنلاین (مانند کارت بانکی و رمز دوم…) و ۱۱درصد نیز به سایر موارد اشاره کردند.

پرسشنامۀ این گزارش را «بوتیک» طراحی، داده‌ها را «نظربازار» جمع آوری و «اخبار رسمی» آن را منتشر کرده است.

پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/7TapH
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه