گزارش

خودپرداز، ابزار الکترونیک محبوب ایرانیان + اینفوگرافیک

نتایج نظرسنجی سلیقۀ کاربران ایرانی در استفاده از ابزارها و کانال‌های توزیع بانکداری و پرداخت الکترونیک، نشان می‌دهد که دستگاه‌های خودپرداز نزد مردم محبوب است!

خودپردازِ دوست‌داشتنی و تلفن‌بانکِ فراموش‌شده

طبق نظرسنجی انجام شده توسط رسانه‌های «سرمدنیوز» و «پرداخت برتر» و بستر تحقیقات بازار آنلاینِ «نظربازار» بین کاربران ایرانی، دستگاه‌های خودپرداز با ۳۲ درصد آرا، به‌عنوان پرکاربردترین و محبوب‌ترین ابزار بانکداری الکترونیک بین مردم شناخته می‌شود.

باتوجه به گسترش ابزارها و راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران و ورود رقبای جدید برای خودپرداز ۵۰ ساله؛ این وسیله همچنان در بین ایرانیان و حتی مردم دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

همانطور که در اینفوگرافیک طراحی شده توسط روابط‌عمومی شرکت «ایران ارقام» می‌بینید پس از خودپرداز، موبایل بانک با ۱۹ درصد و اپلیکیشن‌های موبایلی با ۱۱ درصد آرای مردم جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نشان از نفوذ تلفن‌های همراه بین مردم است. اینترنت بانک و کارتخوان نیز با اختلافی ناچیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

بانکداری الکترونیک، نیاز روزانه ما

براساس این نظرسنجی می‌توان گفت کاربران ایرانی به طور متوسط هفته‌ای یک بار از یکی از ابزار و خدمات الکترونیک بانکی استفاده می‌کنند؛ زیرا ۳۶درصد مردم به این گزینه رأی داده‌اند، اما گزینۀ «هر روز» با ۳۵ درصد آرا در رتبۀ بعدی قرار دارد که این اختلاف ناچیز نشان از آن دارد که این ابزار به نیاز هر روزۀ ایرانیان تبدیل شده است و روزی نیست که مردم برای انجام امور مالی خود متوسل به آن‌ها نشوند.

آیا خرید شارژ به بازار پرداخت الکترونیک رونق داده است؟

خرید شارژ حدود نیمی از کارکرد ابزار بانکداری و پرداخت الکترونیک نزد ایرانیان است و پس از آن عملیات کارت به کارت یکی از پرکاربردترین امور مردم در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است. پرداخت قبوض نیز رتبۀ سوم این بخش از نظرسنجی را کسب کرده است. طبق این نظرسنجی گزینۀ نیکوکاری که روی خودپردازها، اپلیکیشن‌های پرداخت و برخی کدهای USSD وجود دارد، جز کم استفاده‌ترین گزینه‌ها است.

کیفیت یا کمیت؟

سؤال چهارم این نظرسنجی که با دو گزینۀ «بله» و «خیر» مرزبندی شده است، به اهمیت ایجاد ارزش افزوده بر روی اپلیکیشن‌های موبایلی دلالت دارد. قطعاً‌ مردم دنبال این نیستند که تعداد زیادی اپلیکیشن با کارکردهای یکسان و نام‌های هم‌وزن در گوشی خود نصب نمایند بلکه دنبال کاربردها و خدمات گسترده‌تر بر روی آن‌ها هستند تا با سهولت، امنیت و تنها با لمس چند گزینه روی تلفن همراهشان نیازهای خود را برطرف کنند.

کارمزد؛ «حل این نکته بدین فکرِ خطا نتوان کرد»

در سؤال آخر نظرسنجی به موضوع کارمزد اشاره شده، موضوعی که به دغدغۀ بزرگ بانک‌ها و شرکت‌های PSP بدل شده ولی پیش از حل مسئلۀ اصلی که فرهنگ‌سازی و مجاب کردن مردم به پرداخت کارمزد خدمات الکترونیک بانکی است، نامه‌ها و بخشنامه‌هایی صادر می‌شود که آن‌ها هم بی‌نتیجه رها می‌شود. طیق این نظرسنجی حدود ۹۷ درصد از مردم ایران از ابزار پرداخت الکترونیک و کانال‌های توزیع بانکداری الکترونیک بهره می‌برند ولی بیش از نیمی از آن‌ها حاضر به پرداخت کارمزدی بابت ارتقا و بهبود کیفیت این ابزار و خدمات نیستند!

جمع‌بندی

طبق این نظرسنجی که در سرتاسر کشور انجام پذیرفته است خودپرداز با اختلاف بالایی نسبت به سایر ابزار موبایلی مانند موبایل بانک و اپلیکیشن های موبایلی محبوب‌ترین ابزار بانکداری الکترونیک نزد ایرانیان است. در این میان ۶۹ درصد افراد حداقل هفته‌ای یکبار برای انجام عملیات بانکی به این دستگاه‌ مراجعه می‌نمایند که ۷۵ درصد از این افراد میانگین سنی بین ۱۸ تا ۳۴ سال دارند و مردان با ۵۲ درصد بیشترین استفاده از این دستگاه‌ها را دارند. لازم به ذکر است این نظرسنجی از یک نمونه استاندارد ۳۵۰ نفری در بازه سنی ۱۸ تا ۵۴ سال درباره پرکاربردترین ابزار پرداخت الکترونیک و کانال‌های توزیع بانکداری الکترونیک انجام شده است که ۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان مرد و ۳۷ درصد زن بوده‌اند. طبق این نظرسنجی موبایل بانک، دومین و کاربردی‌ترین ابزار بین مردم ایران بوده که حدود ۱۹ درصد افراد پاسخگو طرفدار آن بوده‌اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه محبوبیت موبایل‌بانک بین مردان و محبوبیت خودپرداز بین زنان است.

جزئیات بیشتر این نظرسنجی در گزارش‌های بعدی منتشر خواهد شد.

پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/pdQlp
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

یک دیدگاه

افزودن دیدگاه