گزارش

نقش ابزار موبایلی در تراکنش‌های مالی + اینفوگرافیک

طبق آخرین آمار منتشر‌شده از سوی شاپرک، ماهیانه یک‌میلیارد‌و‌سیصد تراکنش مالی از طریق ابزارهای غیرحضوری مالی مانند کارتخوان، اینترنت و موبایل و… انجام می‌شود. از تعداد کل ابزارهای پذیرندۀ شاپرک، ۸۸درصد تراکنش‌های مالی از طریق کارتخوان فروشگاهیPOS، نُه درصد از طریق موبایل و ۳درصد از طریق اینترنت انجام شده است.

مقایسۀ این آمار منتشرشده از شاپرک در نمودار زیر نشان می‌دهد که شرکت‌های PSP، مانند شرکت به‌پرداخت ملت که در حوزۀ کارتخوان‌های فروشگاهی سهم بسیاری دارد، بازار را به شرکت‌هایی که در حوزۀ موبایل یعنی USSD و اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، واگذار کرده‌اند. در این قسمت به بررسی روش‌های استفاده از خدمات موبایلی در تراکنش‌های مالی می‌پردازیم:

  • الف. USSD یا همان *شماره# : این سیستم نیاز به اینترنت ندارد و از طریق سرویس اپراتورها، توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده (PSP) ارائه می‌شود.
  • ب. اپلیکیشن: این روش از طریق همراه‌بانک‌ها یا نصب برنامه (app) روی موبایل مصرف‌کننده ارائه می‌شود. درحال حاضر شرکت‌هایی نیز به‌صورت جداگانه این خدمات را ارائه می‌دهند.

براساس آماری که درخصوص نصب اپلیکیشن‌های مالی از کافه‌بازار به‌دست آمده است، بیش از ۴میلیون نصب برای اپلیکیشن «ایرانسل من» بوده است و نزدیک به ۵۰۰هزار نصب را برنامه‌های پیشخوان به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی نیز اپلیکیشن‌های بانکی یا همراه‌بانک‌ها نزدیک به ۲میلیون و اپلیکیشن‌های تراکنش مالی بیش از ۴میلیون نصب داشته‌اند.

طبق نظرسنجی که از طریق نظربازار از تهرانی‌ها صورت پذیرفت، آمار استفاده از خدمات تراکنش موبایلی در بین تهرانی‌ها، با بیشترین اختلاف، مربوط به خرید و شارژ بستۀ اینترنت است. رده‌های دوم و سوم را خرید شارژ سیم‌کارت و انتقال‌وجه به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینکه تنها نیمی از تهرانی‌ها پرداخت قبوض را از طریق موبایل انجام می‌دهند!

با توجه به اینکه بیشترین آمار استفاده از ابزارهای موبایلی برای تراکنش‌های مالی مربوط به شارژ است، مبالغ تراکنش را بررسی کردیم:
بدین صورت ۲۶درصد از مخاطبان، شارژ ۲هزار تومانی و ۲۸درصد از آن‌ها شارژ ۵هزار تومانی را از طریق ابزارهای موبایلی خرید می‌کنند. باتوجه‌به سود تراکنش ۲۵۰تومان برای مبالغ بیش از ۲۵۰۰۰ تومان (۴درصد از تراکنش‌ها)، می‌توان نتیجه گرفت خرید شارژ سیم‌کارت در تعداد زیاد، برای ارائه‌دهندگان خدمات سودآور خواهد بود. درخصوص شارژ و خرید بستۀ اینترنت، معادله کمی متفاوت است. مقدار ۲۶درصد از مخاطبان تراکنش‌های ۱۰‌تا‌۱۵هزارتومانی انجام می‌دهند و ۲۰درصد بستۀ اینترنتی ۵۰۰۰تومانی می‌خرند. خرید بالای ۲۵هزار تومان با ۱۲درصد از تراکنش‌های این بخش، سودآوری مناسبی را برای ارائه‌دهندگان خدمات خواهد داشت.
از طرفی خدمات USSD با توجه به اینکه درصدی درخور توجهی از سود حاصل تراکنش مالی را نصیب اپراتورها می‌کند، شرکت‌های عرضۀ خدمات تراکنش (PSP) ترجیح می‌دهند تا مخاطب از امکانات مشابه در اپلیکیشن‌ها استفاده کند. بعضاً شاهد رویکردهای تبلیغاتی این شرکت‌ها به‌منظور سوق‌دهی مخاطب به استفاده از برنامه بوده‌اید.
بدین منظور طریقۀ آشنایی مخاطب با ابزارهای موبایلی را بررسی کردیم و نتایج به‌دست‌آمده به‌ شرح زیر است:
آشنایی با خدمات از طریق دوستان و آشنایان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که Word Of Month تأثیرگذارترین ابزار در این حوزه است و تبلیغات اینترنتی و آگهی بازرگانی تلویزیونی با اختلاف بسیار کم در ردۀ بعدی قرار دارند. جالب اینکه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و حضور در برنامه‌های پرطرف‌دار تلویزیونی، تأثیرگذاری مشابهی داشته‌اند و بیلبورد و تبلیغات چاپی از کم‌اثرترین رسانه‌های تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/sTvZq
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه