گزارش

اینفوگرافیک رفتار خرید محصولات سوپرمارکتی در تهران

یکی از موضوعات مهم در هر خانواده، سبد کالاهای مصرفی است. همان‌طورکه می‌دانید، دومین بخش مهم هزینۀ هر خانوار شهری در ایران، پس از مسکن (با سهم ۴۵درصدی)، متعلق به محصولات سوپرمارکتی تند‌مصرف یا همان FMCG است. به‌طور‌کلی حداقل ۷۵درصد از درآمد خانوادۀ شهری صرف این دو گروه می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در نظربازار به‌همراه بخش تحقیقات بازاریابی آیمارکتور، رفتار خرید محصولات سوپرمارکتی (خوارکی) را در شهریور ماه ۱۳۹۶ بررسی کردیم.

فروشگاه‌هایی که بیشترین خرید محصولات سوپرمارکتی از آن‌ها انجام می‌شود

اولین فروشگاه سوپرمارکتی زنجیره‌ای با نام «شهروند»، در سال ۱۳۷۳ در تهران افتتاح شد. نقطۀ عطف تغییر رویکرد خرید مصرف‌کنندۀ ایرانی با افتتاح «هایپراستار» در تهران، به‌عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی، به اوج خود رسید. طبق نظرسنجی انجامشده، ۴۰درصد از خرید مصرف‌کنندگان ایرانی در تابستان ۱۳۹۶، از این نوع فروشگاه‌ها بوده است. فروشگاه‌های رفاه، سپه، اتکا و… از این دست فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هستند.
همچنین در تغییر رفتار خرید مصرف‌کنندۀ ایرانی و با توجه به گسترش فروشگاه‌های همیشه‌تخفیف دهنده‌ همچون افق کوروش (متعلق به گروه صنعتی گلرنگ)، جانبو (متعلق به اورست مدرن پارس)، هفت (متعلق به گروه صنعتی گلستان)، سون تن (متعلق به گروه سولیکو) و… نتیجۀ این تغییرات در آمار به‌دست‌آمده مشهود است. طبق آمار نظرسنجی، ۲۹درصد از خرید محصولات سوپرمارکتی از فروشگاه‌های همیشه‌تخفیف صورت می‌گیرد.
اما فروشگاه‌های سنتی، با سهم ۲۹درصد، همچنان جایگاه قابل ملاحظه‌ای از این بازار را در اختیار دارند. از عوامل مهم داشتن سهم ۲۹درصدی، وجود تعداد زیادی از این نوع فروشگاه‌ها و دسترسی سریع به آن‌هاست. در این حوزه و با توجه به تغییراتی که در بازار خرده‌فروشی اتفاق افتاده است، برخی از این فروشگاه‌ها زیر چتر نام یکسان یاران دریان، درحال فعالیت هستند.

تعداد مراجعۀ هفتگی به سوپر مارکت و میزان خرید ماهیانه

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، با توجه به متوسط درآمد ماهانۀ هر خانوار شهری با مبلغی حدود ۳میلیون‌و‌۲۶۹هزار تومان و تعداد خانوار معادل ۳/۳ نفر، آمار به‌دست‌آمده به شرح زیر است:
مقدار ۵۷درصد از خانوارها به‌طور متوسط تا سقف ۱۵۰هزار تومان برای هر نفر در ماه هزینه می‌کنند؛ یعنی ۵۰۰هزار تومان معادل سه‌پنجم درآمد خانوار تهرانی صرف خرید سوپرمارکتی می‌شود. از طرفی ۲۵درصد از این جمعیت آماری دوبرابر (یعنی یک میلیون تومان در ماه) صرف خرید محصولات سوپرمارکتی می‌کنند. مقدار ۷درصد از خانوار‌های تهرانی نیز نزدیک به ۲میلیون تومان در ماه برای خرید محصولات سوپرمارکتی هزینه می‌کنند.
رفتار خرید مصرف‌کنندۀ محصولات سوپرمارکتی، به‌طور هفتگی بدین صورت است: ۴۷درصد یک بار در هفته و ۲۳درصد سه بار در هفته خرید محصولات سوپرمارکتی دارند. بدین ترتیب تأثیر فروشگاه‌های بزرگ سوپرمارکتی در تغییر عادت خانوارها نمایان می‌شود.

کالاهایی که در خرید از سوپرمارکت، بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهند

یکی از موضوعات مهم بررسی‌شده در این پرسش‌نامه، مربوط به میزان مصرف انواع کالاهای مصرفی بوده است. در نحوۀ تقسیم هزینه‌های سوپرمارکتی، ۲۷درصد مربوط به کالاهای اساسی است که بسیار نزدیک به نتایج مرکز آمار ایران است و ۳۱درصد آن نیز مربوط به کالاهای لبنی است. شوینده‌ها سهم ۱۶درصدی از این هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. نوشیدنی‌ها نزدیک به ۱۵درصد و تنقلات ۱۰درصد سهم این هزینه را در سبد مصرفی خانوار کلان‌شهر تهران، در اختیار دارند.

در هنگام خرید محصولات سوپرمارکتی چه عواملی بیشتر روی شما تأثیرگذار است؟

اما عوامل تأثیرگذار در رفتار خرید مشتری محصولات سوپرمارکتی بسیار متفاوت از کالاهای دیگر است. تخفیف‌های روی محصولات با سهم ۴۷درصد، اثربخش‌ترین استراتژی بازاریابی در این حوزه محسوب می‌شود و نام تجاری (برند) با ۳۷درصد، رتبۀ دوم را در رفتار خرید مصرف‌کننده دارد. با وجود عملکرد برندها و ارائۀ قرعه‌کشی‌های متفاوت در جلب مشتریان در این حوزه، تنها ۵درصد از مخاطبان این نظرسنجی، قرعهکشی ‌را مؤثر می‌دانند.

کدام نوع تبلیغات در میزان آگاهی‌رسانی و خرید محصول سوپرمارکتی برای شما اثرگذار است؟

در بررسی عوامل تبلیغات تأثیرگذار بر خرید، تبلیغات تلویزیونی (صدا و سیما) بیشترین تأثیر را در بین مخاطبان محصولات سوپرمارکتی دارند و بعد از تبلیغات فروشگاهی، تبلیغات دیجیتال (تبلیغات اینترنتی) رتبۀ سوم را در اختیار دارد.

اینفوگرافیک بررسی رفتار خرید محصولات سوپرمارکتی

نکته: برای دیدن اینفوگرافیک در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

تأثیر زندگی دیجیتال در ایران موجب ترغیب برندها برای حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است. به‌طوری‌که اکثر برندهای ایرانی فعالیت مستمری در این حوزه دارند. مخصوصاً شبکۀ اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، از فضاهای دیجیتالی بسیار مهم در این زمینه هستند.
باوجوداین، بنا به نظرسنجی انجام‌شده توسط نظربازار و آیمارکتور، در بین انواع محتوای تولید‌شده توسط برندها در فضای دیجیتال، ۴۳درصد مخاطبان محتوای عکس و ویدئوی مرتبط با محصول را می‌پسندند و ۱۷درصد محتوای آموزشی را به محتواهایی همچون مسابقات یا کمپین‌های دوره‌ای ترجیح می‌دهند.

محبوب‌ترین راه ارتباطی برند با شما کدام است؟

یکی از تغییرات مهمی که در جامعۀ ما اتفاق افتاده است، در نوع ارتباط بین مصرف‌کننده با برند است. طی نظرسنجی‌ای که انجام شده است، بیش‌از ۴۵درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، شبکه‌های اجتماعی را محبوب‌ترین راه ارتباط با برند مورد علاقۀ خود می‌دانند.
وب‌سایت برند، یکی دیگر از ابزارهایی است که مصرف‌کننده می‌تواند از آن برای ارتباط با برند استفاده ‌کند. درمجموع بیش ‌از ۵۵درصد از سهم ارتباط با برند از طریق دنیای دیجیتال انجام می‌شود و مصرف‌کننده از این روش رضایت دارد. تلفن ارتباط با مشتریان نیز با بیش از ۱۳درصد، در جایگاه بعدی روش‌های برقراری ارتباط قرار دارد.

اطلاعات جمعیت‌شناختی:
  • زمان نظرسنجی: نیمۀ دوم مرداد ۱۳۹۶، دور اول
  • جامعۀ آماری: ۵۰۰ نفر (مرد و زن)
  • منطقۀ جغرافیایی: شهر تهران

همین حالا تحقیقات بازاریابی خود را با تحقیقات بازاریابی موبایلی نظربازار شروع کنید.


در ایران، سایت‌هایی مانند روکولند، بیار، تزول مارکت، فن آسان و هایپرکا به‌عنوان «سوپر مارکت آنلاین» فعالیت می‌کنند. با مراجعه به این سایت‌ها می‌توانید از خدمات سوپر مارکت آنلاین بهره‌مند شوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه