گزارش

اینفوگرافیک استفادۀ کاربران ایرانی از فیسبوک

فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکۀ اجتماعی و شبکۀ مدیا با بیش از دو میلیارد مشترک در سرتاسر دنیاست. اما وضعیت این شبکۀ اجتماعی در ایران چگونه است؟

نگاهی کوچک بر اندازۀ فیس‌بوک

تعداد ۲میلیارد مشترک فعال ماهانه، فیس‌بوک را به بزرگ‌ترین برنامۀ شبکۀ اجتماعی/مدیا براساس تعداد ورودها تبدیل کرده است؛ حتی بیشتر از یوتیوب با ۱٫۵میلیارد،وی‌چت با ۸۹۹میلیون و اسنپ‌چت با ۲۵۵میلیون مشترک. جدا از یوتیوب، پیام‌دهندۀ فیس‌بوک (فیسبوک مسنجر) و واتس‌اپ بیش از ۱میلیارد مشترک دارند. احتمال دارد. اینستاگرام هم به‌زودی با ردکردن مرز ۷۰۰میلیون مشترک، به باشگاه آن‌ها بپیوندد. می‌توانید مشترکان ماهانۀ این برنامه‌ها را در عکس زیر مشاهده کنید.

شبکه‌های اجتماعی محبوب‌، طبق TechCrunch

مشترکان فعال روزانۀ فیس‌بوک

مشترکان فعال ماهانۀ فیس‌بوک معمولاً از مشترکان روزانۀ آن بیشتر هستند. البته این رقم همچنان خیلی بزرگ است؛ یعنی بالغ بر ۱٫۳ میلیارد مشترک. شما می‌توانید مشترکان فعال روزانۀ فیس‌بوک را بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در عکس زیر ببینید.

مشترکان فعال روزانۀ فیس‌بوک، طبق TechCrunch

سود فیس‌بوک براساس منطقه

آخرین بخش، قبل از صحبت دربارۀ مشترکان ایرانی فیس‌بوک، سود آن در هر منطقه است. همان‌طور‌که می‌توانید حدس بزنید، ایالات‌متحده و کانادا در رأس فهرست قرار دارند. می‌توان گفت که سود به‌دست‌آمده از این دو ناحیه تقریباً با کل آسیا، اروپا و مابقی نواحی برابری می‌کند (فقط ۳۰۰میلیون دلار کمتر است). بنابر آمار اینترنت جهانی (IWS) فقط ۷۶میلیون مشترک فیس‌بوک در خاورمیانه هستند که در «مابقی» دنیا، در عکس زیر جای می‌گیرند.

سود فیس‌بوک براساس منطقه، طبق TechCrunch

فیس‌بوک دومین شبکۀ اجتماعی فراگیر و پرمصرف در ایران

«نظربازار» و «تکراسا» پرسش‌نامه‌ای طراحی کردند تا میزان استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران را دریابند. تقریباً ۳۷۰۷ ایرانی ۱۸تا۶۵ سال به این پرسش‌نامه پاسخ دادند که ۲۸۲۹ نفر از آن‌ها مرد و ۸۷۸ نفر زن بودند. طبق این تحقیق، اگر تلگرام و واتس‌اپ را کنار بگذاریم که برنامه‌‌های پیام‌رسانی با شمایلی از یک گونه شبکۀ اجتماعی هستند، فیس‌بوک دومین برنامۀ فراگیر و پرمصرف در ایران، بعد از اینستاگرام خواهد بود. اگرچه مقدار زمانی که ایرانی‌ها در فیس‌بوک صرف می‌کنند، بسیار کمتر از تلگرام و اینستاگرام است.
دولت ایران دو بار فیس‌بوک را قبل از سال ۲۰۰۹ فیلتر کرده و سپس باز کرد. اگرچه بعد از سال ۲۰۰۹، به‌صورت دائمی فیلتر شد. از آن زمان، مشترکان ایرانی فیس‌بوک از فیلترشکن‌های Vpn استفاده می‌کنند. اکنون فیس‌بوک زبان پارسی را هم پشتیبانی می‌کند.

ایران بیش از هر کشور دیگری در خاورمیانه مشترک فیس‌بوک دارد؛ نزدیک به ۱۷٫۲میلیون نفر

دربارۀ این ارقام، هیچ‌گونه آمار رسمی از سمت خود شرکت یا مسئولان دولتی ارائه نشده است. از آنجا که برنامۀ فیس‌بوک نیز توسط بازار داخلی برنامه‌های گوشی‌های همراه فیلتر شده است، نمی‌توانیم تعداد دانلو‌دهای‌ آن را در داخل این بازار پیدا کنیم. اما براساس آمار IWS، ایران از ژوئن ۲۰۱۶ بیشتر از ۱۷٫۲میلیون مشترک فیس‌بوک دارد که این رقم یعنی بیش از ۲۱درصد جمعیت کل کشور.

مشترکان خاورمیانۀ فیس‌بوک، طبق IWS

میزان استفاده از فیس‌بوک در ایران

بدون توضیحات اضافی به سراغ آمار مصرفی فیس‌بوک در ایران برویم. این نمودار تصویری، شکل رفتاری مشترکان ایرانی فیس‌بوک را منعکس می‌کند.

برای مشاهدۀ اینفوگرافیک سلیقۀ مخاطبان ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها کلیک کنید.
با همکاری تکراسا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه