گزارش

اینفوگرافیک استفادۀ کاربران ایرانی از توییتر

با اینکه توییتر در کشور ایران فیلتر است، به‌طور حتم یکی از شبکه‌های محبوب اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود. اگرچه پلتفرم اصلی برای یافتن خبرها‌ی جنجالی و وقایع در میان ایرانیان تلگرام است، توییتر هنوز مخاطبان خاص خود را در ایران دارد. برخلاف محدودیت‌های توییتر در داخل کشور، پایگاه طرف‌داران آن در زمان پخش خبرها بسیار بیشتر از تلگرام است. جالب است بدانیم براساس رتبه‌بندی «Alexa»، توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج وب‌سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد.
بسیاری از مقامات ایرانی در توییتر فعال هستند و بعضی حتی اکانت‌های تأیید‌شدۀ توییتر (با برچسب آبی) را دارند. از زمان انتصاب آقای حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، ایشان حمایت خود را از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر نشان داد. چند ماه پیش، طرحی دربارۀ برداشتن فیلتر توییتر مطرح شد که در اختیار کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گرفت. اما چند روز پیش، فرمانده پلیس سایبری ایران اعلام کرد: «فیلترینگ توییتر متوقف نخواهد شد؛ زیرا سکویی برای فعالیت‌های تروریستی در سرتاسر دنیاست.»
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، آقای محمدجواد آذری جهرمی، به‌تازگی اعلام کرد: «مقامات و مسئولان طرح پیشنهادی آزادکردن یوتیوب و بلاگر در دانشگا‌ه‌های ایرانی را قبول کردند.» آیا این می‌تواند شروعی برای آزادشدن توییتر باشد که در ادامه به برداشته‌شدن کلی فیلترینگ در ایران بینجامد؟

برای اولین‌بار «نظربازار» و «تکراسا» پرسش‌نامه‌ای تهیه کردند تا دربارۀ میزان استفادۀ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران در ایران اطلاعات بیشتری کسب کنند. «نظربازار» که بستر تحقیقات بازاریابی آنلاین ایرانی است، در نظرسنجی‌ها به صنایع مختلف کمک کرده و مشتریان را به شرکت در آن‌ها ترغیب می‌کند. تعداد ۳۷۰۷ نفر ایرانی در بازه سنی ۱۸تا۶۵ سال به پرسش‌نامۀ ما پاسخ دادند که از این تعداد، ۲۸۲۹ نفر آن‌ها مرد و ۸۷۸ نفر زن بودند. دقت کنید که این آمار و ارقام از کاربران توییتر در ایران جمع‌آوری شده است. در آمار جمعیتی گردآوری‌شده از این نظرسنجی، حدود ۲۴درصد گفتند که به‌صورت روزانه از توییتر استفاده می‌کنند. همچنین، کمتر از ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در طول هفته کمتر از ۵ بار توییتر خود را باز می‌کنند. بیشترین اشخاصی که به این پرسش‌نامه پاسخ دادند، گفتند هر بار که توییتر خود را باز می‌کنند، بین ۶تا۲۰ دقیقه از زمان خود را در آن سپری کرده و معمولاً از این پلتفرم بین ساعت‌های ۷تا۱۰ شب استفاده می‌کنند.

برای مشاهدۀ اینفوگرافیک سلیقۀ مخاطبان ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها کلیک کنید.

با همکاری تکراسا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

گروه محتوایی نظربازار

گروه محتوایی نظربازار آخرین گزارش‌ها و مطالب مرتبط با تحقیقات بازاریابی را منتشر می‌کند.

افزودن دیدگاه