گزارش

گزارشی از اینترنت اشیاء و آیندۀ موبایل

شاید شما هم این روزها واژۀ اینترنتِ اشیا را شنیده باشید، ولی ندانید که معنای آن چیست و قرار است چه مقوله‌ای را معرفی کند. حدود دو سال از زمان مطرح‌شدن این موضوع در بازار تکنولوژی دنیا می‌گذرد. با توجه به توضیحات آسارایان دراین‌باره، می‌خواهیم شما را بیشتر با این واژه آشنا کنیم. ابتدا معنای لغوی این واژه را برای شما توضیح می‌دهیم و بعد از آن به بررسی این مقولۀ جدید می‌پردازیم.
به‌طور‌کلی اینترنت اشیا (Internet of Things)یا (IOT) به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامونمان اشاره می‌کند که به شبکۀ اینترنت متصل شده‌اند و می‌توان با اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آن‌ها را کنترل و مدیریت کرد.

اپراتورهای تلفن همراه چشم به بازار اینترنت اشیا دوخته‌اند تا بتوانند گسترۀ خدمات خود را از طریق این بازار افزایش دهند و به درآمد و سوددهی افزون‌تری دست پیدا کنند.

به گزارش رایورز، به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی DigiTimes: «تقریباً بیشتر متخصصان صنایع مخابراتی هم‌عقیده هستند که بازار جهانی ارتباطات سیار درحال رسیدن به سطح اشباع است. باوجوداین اپراتورهای مخابراتی بازار هدف جدیدی را برای خود در نظر گرفته‌اند که می‌تواند دامنۀ فعالیت آن‌ها را برای مدتی با گسترش روبه‌رو سازد. این بازار مربوط به اینترنت اشیا خواهد بود. با‌این‌‌حال مسئولان شرکت‌های مخابراتی می‌دانند که نباید در این زمینه ‌چندان ایدئال‌گرایانه بیندیشند و به‌واسطۀ آن تمامی آیندۀ خود را تضمین‌‌شده بدانند.»
پیش‌بینی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که دستگاه‌های اینترنت اشیا که از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مخابراتی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند اثری مشابه با تلفن‌های همراه را روی ساختار کاری این شرکت‌ها بر جای بگذارند. به‌ این‌ ترتیب پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد وجود تعداد ۹۸۰میلیون ارتباط موبایل به موبایل بر پایۀ شبکه‌های فراتر از ۳G باشیم که از این میان تنها ۵درصد به اینترنت اشیا اختصاص خواهد داشت.
با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به‌نظر می‌رسد تحقیقات بازار به‌سمت دیجیتالی‌شدن در حرکت است. تشکیلات وبی بر رساندن محتوا روی صفحات کوچک‌تر متمرکز شده‌اند و در یک یا دو سال آینده اینترنت اشیا روی تعداد بی‌شماری کامپیوتر شخصی و گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها استفاده خواهد شد. این بدان معناست که ماشین‌ها، یخچال‌ها و حتی ماشین‌های ظرف‌شویی، فقط گزارشی از استفادۀ مصرف‌کنندگان نمی‌دهند، بلکه به کشف احساسات و عواطف درونی آن‌ها کمک می‌کنند. چنین داده‌هایی برای برندهایی که به‌دنبال ارائۀ محصولات و خدماتی هستند که مصرف‌کنندگان آن را می‌خواهند، مانند طلا با ارزش است (دقیقاً در زمان و مکانی که آن‌ها نیاز دارند.) علاوه‌بر آنکه مهم است درک عمیقی از مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم، ضروری‌ است این اطلاعات را در طول زمان و به‌طور مکرر به‌دست بیاوریم. نظرسنجی‌های درون‌موبایلی، اولین قدم به‌سوی انتقال به این معیار جدید هستند.

با وجود پیوستن همه‌چیز ازجمله لباس و وسایل به اینترنت اشیا و نیز استفاده از دوربین و حسگر روی بسیاری از دستگاه‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل از طریق گوشی موبایل، آیندۀ بازاریابی است.

این اینفوگرافیک ترجمه‌شده را تیم محتوایی نظربازار انجام داده است و جرمینال، با الهام از Pollfish آن را تحلیل کرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

شمیم عطایی

برترین تولید کننده محتوا در جهان بشریت :)

افزودن دیدگاه