تحقیقات بازاریابی

مراحل تحقیقات بازار در نظربازار

همه‌چیز از کارگاه تحقیقات بازاریابی شروع شد. در این کارگاه یکی از شرکت‌کنندگان که در آژانس‌ خدمات گردشگری شاغل بود، پرسشی مطرح کرد که ذهنم را به خودش مشغول کرد. درنهایت به مدل مفهومی تحقیقات بازار در بازاریابی موبایلی نظربازار رسیدیم.

مرحلۀ اول: شناسایی مشکل (تحقیق اکتشافی)

۱٫۱) شناسایی مشکل شامل مطالعات اولیه و شناخت وضعیت موجود؛
۲٫۱) مصاحبه با مدیران، مصاحبۀ عمقی با مشتریان (گروه کانونی)؛
۳٫۱) جمع‌بندی نتایج.

مرحلۀ دوم: تهیۀ ابزار سنجش

۲٫۱) ارائۀ شاخص‌های اصلی و ارائۀ مدل تحقیق توسط تیم تحلیل داده؛
۲٫۲) طراحی اولیۀ پرسش‌نامه؛
۲٫۳) ارزیابی پرسش‌نامه (بررسی روایی و پایایی) و تعیین پرسش‌نامۀ نهایی.

مرحلۀ سوم: تحقیقات بازار موبایلی

۳٫۱) تعیین طرح نمونه‌گیری؛
۳٫۲) انجام نمونه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات از جامعه‌ی آماری.

مرحلۀ چهارم: تجزیه‌و‌تحلیل

۴٫۱) جمع‌آوری داده‌ها؛
۴٫۲) تنظیم داده‌ها به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل؛
۴٫۳) انجام تجزیه‌و‌تحلیل‌های لازم و به‌کارگیری روش‌های آماری.

مرحلۀ پنجم: گزارش‌گیری

۵٫۱) تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده و تدوین گزارش اولیۀ طرح؛
۵٫۲) بررسی نظریات مدیران شرکت درخصوص گزارش و تدوین نظریات؛
۵٫۳) تدوین گزارش نهایی طرح.

اغلب کسب‌و‌کارها در پیاده‌سازی این مراحل با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. شما کافی است مشکل خود را مطرح کنید. نظربازار به شما کمک می‌کند تا با استفاده از الگوهای آمادۀ موجود در سایت، ابزار سنجش و پرسش‌نامۀ خود را طراحی کنید. در گام بعدی نظربازار این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پرسش و مسئلۀ خود را به وسعت ایران یا حتی خارج از ایران به صورت بین‌المللی و با هر جامعۀ هدفی مطرح کنید. تجزیه‌و‌تحلیل و گزارش‌گیری امکان دیگری است که نظربازار برای حل مشکل کسب‌و‌کار شما فراهم کرده است.

برای گرفتن تصمیم‌های هوشمندانه‌تر، تحقیقات بازاریابی را شروع کنید.
پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/5J19I
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

محمد فاتحی

درگیر تحلیل و آمار و یه عاشق ریسرچ

افزودن دیدگاه