تحقیقات بازاریابی

چگونه تحقیقات بازار به تصمیم‌های تجاری کمک می‌کند؟

تحقیقات بازار با پیمایش در مصرف‌کنندگان، اطلاعات مربوط به آن‌ها را در اختیار برندها و شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند هوشمندانه‌تر به حرکت خود در بازار ادامه دهند. سرمایه‌ی افرادی که تحقیقات بازار انجام می‌دهند، داده‌هایی است که از مصرف‌کنندگان به دست می‌آورند و تبدیل این داده‌ها به تحلیل‌ها و اطلاعات مفید کمک می‌کند تا برندها و شرکت‌ها تصمیم‌های تجاری خود را بهبود ببخشند. تحقیقات بازار خوب، داده‌ها را تبدیل به یک هوشمندی می‌کند؛ به بیان دیگر تحقیقات بازار جمع‌آوری نظامند، عینی و بی‌طرفانه‌ی داده و تفسیر آن‌ها برای کمک به کاستن خطرات در تصمیم‌های بازاریابی است. تحقیقات بازار می‌تواند در موارد مختلفی به تصمیم‌گیری‌های برندها و شرکت‌ها کمک کند:
۱) دریافت خواسته‌های مشتری:
تحقیقات بازار اجازه می‌دهد تا به اولویت‌های مشتری‌های خود در مواجهه با سرویس یا محصول خود پی‌ ببرید.
۲) سنجش رضایت مشتری:
می‌توانید پس از ارائه یک سرویس یا محصول میزان رضایت مشتری خود را جویا شوید و در صورت نیاز تصمیم‌های اصلاحی برای ادامه مسیر خود را بگیرید.
۳) پیش‌بینی نیازهای مشتری:
با دریافت اطلاعات رفتاری مصرف‌کنندگان می‌توانید تصویر روشن‌تری از آینده‌ی محصول یا سرویس مورد نیاز مشتریان داشته باشید.
۴) اطلاع از جریان بازار:
با تحقیقات بازار مستمر در قالب برنامه مشخص می‌توانید به صورت مداوم در تماس با تغییرات بازار باشید.
۵) تعیین قیمت مناسب:
با استفاده از اطلاعات کلاس اجتماعی مشتریان می‌توان به توانایی مالی آن‌ها برای پرداخت هزینه برای یک محصول یا سرویس اطلاعات دریافت کرد و قیمتی متناسب با میزان ریسک‌پذیری و توان مالی مشتریان ارائه کرد. برای مثال علت موفقیت شرکت «پرمیر فارنل» را می‌توانید بخوانید.
۶) دستیابی به حقایق پنهان بازار:
ممکن است نکات یا ملاحظاتی در مورد بازار از نگاه شما مخفی بماند که با کمک تحقیقات بازار می‌توانید این حقایق را بهتر رصد کنید و برای آن‌ها تصمیم بگیرید.

به وجود آمدن تحقیقات بازار یک اتفاق مفید و منطقی به نظر می‌رسد چرا که امروزه مشتری همواره مهم‌ترین قسمت یک تجارت است و اگر مشتری کانون اصلی توجه نباشد، آن تجارت به زودی از بین خواهد رفت. این باعث می‌شود تا مسئولیت تحقیقات بازار و شناخت هوشمندانه از بازار همیشه بر عهده‌ی برندها و شرکت‌ها باشد. همچنین باید توجه داشت که تحقیقات بازار یک اتفاق موردی یا مقطعی نیست بلکه هر شرکت یا برندی متناسب با صنعتی که در آن فعال است و نیازهای موجود در آن نیازمند برنامه‌ای مداوم برای تحقیقات بازار خود است.

چگونه با استفاده از «تحقیقات بازار» در کسب‌وکارمان به موفقیت دست یابیم؟

اگر می‌خواهید با استفاده از «تحقیقات بازار» به بهترین نتیجۀ ممکن برسید، ابتدا باید نوعی استراتژی تعریف کنید که شامل اهداف و انتظارات شما شود. ما در نظربازار غالباً در جلسات ابتدایی به کارفرمایان می‌گوییم که برای ایجاد استراتژی مناسب، باید درک دقیق و خوبی از نیازهای تحقیقات بازار داشته باشند تا بتوانند از میان انواع تحقیقات، متناسب‌ترین آن‌ها با نیازهای خود را انتخاب کنند.

خلاصۀ این مطلب در اینفوگرافیک:

نکته: برای دیدن اینفوگرافیک در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

 

پیوند کوتاه: https://nazarbazaar.ir/uT7l6
این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

سینا شفیع‌زاده

من علاقه‌مند به علم شناختی هستم. هدفم استفاده و پیاده‌سازی مفاهیم شناختی در حوزه‌های مختلف کسب و کار است. همچنین علاقه‌ی زیادی به کوهنوردی به عنوان یک روش زندگی دارم و طبیعت همیشه برای من الگویی برای حل مسائل بوده است.

افزودن دیدگاه